Ny krönika i DN: Dokuskräck für Alles

I dagens DN kan ni läsa min krönika om dagens mest handsvettsproducerande TV-program. I rakt nedstigande led från de grekiska tragedierna skapas nu blodtryckshöjande katharsis för folket som slår vilken zombiefilm som helst.

Verkligheten är den nya skräcken.

9 reaktioner på ”Ny krönika i DN: Dokuskräck für Alles

  1. Håller med om att du belyser nutiden på ett mycket fyndigt sätt. Länge sedan jag läste något så inspirerande för tanke och sinne. Kunskaper är något annat än mål och betyg som 9a fokuserade på. Och att känna till de gamla grekerna ger faktiskt förståelse för nutid, precis som du visar. Senaste tiden har tanken slagit mig flera gånger att vårt samhälle mer och mer påminner om tidig renässans i Italien.
    Apan har sin gång…

    • Lillemor,
      tack för din kommentar. Visst var det lite väl lägligt angående 9A att man kör programmet på hösten där alla möjliga ”betygsförbättringar” kan lyftas fram, och inte på våren när elevernas egentliga kunskaper ska mätas genom de nationella proven. Superpedagogerna går fria och står utan ansvar. TV är vinnaren. Barnen…?

      • Har arbetat på skolan i fråga fram till i julas, då jag slutade frivilligt. Skolan, i stort, har hamnat i en återvädsgränd med mål, betyg och dokumentationshysteri som fokus. Tyvärr, har de senaste åren präglats av detta. Lärare reagerar men ingen lyssnar. Tiden för kreativitet och utforskande har ätits upp av alla dessa pålagor. Så egentligen visar serien 9a, hur det kan se ut i skolan idag. Gårdagens katekes har ersatts av all utantillrabbling som dagens upplägg tvingar till.
        Jag började arbeta i skolan tidigt -70tal. Då var jag fri att ge eleverna en spännande och omväxlande kunskapsresa, på samma sätt som din krönika, fick mina tankar att flyga fritt. Tack för den lilla glädjestunden, nu när media dränker oss i från andra länder kopierade dokussåpadravel.

  2. Underbar jämförelse med de gamla grekerna. Det var riktigt kul läsning också, jag fick mig ett gott skratt. Tack för det!

  3. Lillemor,
    Tack för dina rader. Jag förstår precis dina känslor. Jag undrar egentligen hur pass frivilligt lärarna i serien gick med på att deltaga. Vet du hur själva beslutet vilka som skulle vara med, gick till?
    Det där med flyga fritt värmde!
    Tack

    • Lite sent svar, men här kommer det! Skolan blev tillfrågad och rektorn nerkade först. Förvaltningschefen hängde på, och då hade vi inget att säga till om. Ingen demokrati precis. Jag själv insåg snabbt att hålla mig utanför och nekade att skriva på kontrakt. Sedan var karusellen igång.
      Produktionen valde mellan tre år 9-klasser. MEN ingen av klasserna var sammanhållna sedan år 7. Klassen TV följde var följdaktligen en ny konstellation i och med tv-starten. Dessvärre var det det ordinarie laget som gjort sammansättningen!? Jag höll på att gå bet på gruppen själv, då den bestod av alla de svagaste eleverna i årskursen! Så det var skolans ansvar. Superpedagogerna verkade ej införstådda med att detta var den grupp som endast hade g-elever och knappt det. Många var socialt stökiga och skolkade mycket. Den elev Stavros tenterade till ett MVG, var egentligen stark i skolämnena, men skolkade bort tiden. Vilket har fortsatt efter jul, vet jag.
      Onsdag morgon undervisade jag i stället nästa år 9-grupp, där alla elever som hade stora ambitioner och höga betyg går. Som väsensskiljda världar.
      Det finns mycket att tycka om skolan, men inte är jag överrens med dessa superpedgoger som maniskt piskar fram rätt beteende och resultat.
      Själv gick jag in till tv-klassen vid jul och sade att kunskaper är en källa till glädje, och att betyg endast är ett instrument.
      Jag har haft många fantastiska år som en kreativ bildlärare, men gick när
      lusten och nyfikenheten åts upp av all byråkrati och nyckelhålsseende.
      Men jag har ett litet sorgearbete att utföra, att förlika mig med att att den spännande resa jag och eleverna gjort i konstens, historiens och skapandets värld under 40 år nu är slut. Och det var inte vi som tröttnade.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s